Tuesday, August 2, 2016

Pengenalan Kepada Haiwan Peliharaan dan Ternakan

Nukilan ini merupakan pengisian yang pertama dalam memenuhi topik bagi kategori "Ternakan dan Tanaman". Disini saya ingin berkongsikan tentang haiwan-haiwan ternakan dan peliharaan saya. Ia merupakan hobi sampingan yang baru berputik semenjak awal bulan Syawal lalu. Memperkenalkan haiwan ternakan dan peliharaan saya yang terkini
Seekor kucing betina
Dua ekor ayam. Ayam jantan besar itu adalah jenis ayam hutan dan yang kecil itu ayam jantan serama. Sepatutnya ada seekor ayam betina kecil tetapi telah mati di hari ketiga belaan.
Al kisah tentang kuching itu. Pada awalnya saya tiada niat untuk memelihara kucing tersebut. Ia berlaku secara kebetulan bilamana kucing ini sentiasa beristirehat di kaki lima tempat saya bekerja. Dari hari ke sehari kucing ini tidak beredar. Setiap kali saya terserempak dengannya pasti ia ingin mengekori saya dan cuba menggesel-geselkan kepalanya kepada kaki saya. Tampak begitu manja. Barangkali ia sejenis kucing peliharaan yang pernah dibela oleh tuannya. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk membawanya pulang ke rumah setelah selang beberapa hari ia masih tidak berganjak dengan kondisinya yang semakin merosot. Alhamdulillah sekarang kembali sihat, ceria dan begitu ligat bermain seperti paparan gambar di atas.

Mengenai ayam ini pula. Ternyata memang saya berhajat untuk cuba memelihara ayam sebagai hobi sampingan. Sepertinya saya ingin mewujudkan suatu persekitaran yang dapat mendampingkan ingatan kepada suasana kampung. Mungkin juga dengan menternak ayam ini dapat mendidik saya untuk menjadi seorang penternak sambilan yang terlatih disamping mampu meredakan suasana hiruk-pikuk pada hari-hari yang dilalui di tengah bandar metropolitan ini. Pastinya bunyi ayam berkokok, penampilannya yang menarik perhatian dan kelagatnya yang seronok dilihat dengan aksi-aksi spontan seperti terbang ke dahan pokok yang tinggi sedikit sebanyak dapat mendamaikan sanubari seorang pencinta alam semulajadi ini.  Iya benar. Tidak seperti ayam peliharaan biasa, ayam hutan mampu dan boleh terbang mengikut kapasiti umurnya. Maka atas dasar inilah saya mengambil inisiatif untuk membeli beberapa jenis ayam seperti paparan gambar di atas melalui iklan-iklan yang mudah didapati dari sumber carian internet. Apa yang menariknya adalah salah satu daripada ayam yang dibeli itu merupakan sejenis ayam hutan.

Oleh itu bermulalah satu lagi episod baru dalam riwayat hidup saya ini. Bertautan hubungan dengan haiyawan dan alam semulajadi kerana Allah.

No comments:

Post a Comment