Wednesday, July 26, 2017

Sketsa Dialog Jenaka Dengan Ayam


Suatu petang yang terik, al kisah kedengaran perbualan antara dua makhluk tersebut.
Ayam : Kau ni memang pentingkan diri sendiri!

Aku : Pulak dah. Kau ni tengah datang period ke? Kenapa kau tiba-tiba kata macam tu?

Ayam : Tengoklah. Apa kau buat kat aku!

Aku : Hah! Buat apa pulak?

Ayam : Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah takde nanti. Nak juga merasa tampal gambar famili aku kat dalam dinding reban aku ni. Tapi asal aku bertelur je kau ambil dan makan telur aku. Macamana aku nak dapat anak!

Aku : Ooo gitu rupanya. Kau punya nasib kira untung lagi tau.

Ayam : Maksud kau?

Aku : Cuba kau fikirkan nasib lembu tu, lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu dia tapi sorang pun tak pernah mengaku, panggil atau gelarkan dia MAK!

Ayam : Hmmmm. Ye tak ye juga.

Maka hari pun berlalu dengan damainya seperti biasa. Sekian.